A következő oldalon alkoholok szerepelnek
Az "Ok" gomb megnyomásával kijelentem, hogy elmúltam 18 éves, és nem teszem lehetővé számára, hogy az itt megjelenített tartalmakhoz jogosulatlan -vagy kiskorú személyek hozzáférjenek.
A következő oldalon erotikus tartalmú termékek szerepelnek.
Az "Ok" gomb megnyomásával kijelentem, hogy elmúltam 18 éves, és nem teszem lehetővé számára, hogy az itt megjelenített tartalmakhoz jogosulatlan -vagy kiskorú személyek hozzáférjenek.
Hogyan kell felfújni a kerékpár kerekeit és mekkora az optimális guminyomás?
Minden biciklizés előtt ellenőrizni kell a kerékpár guminyomását. Tudod, hogyan kell megfelelően felfújni egy hegyi vagy országúti kerékpár gumiabroncsait? Minden típusnak más guminyomásra van szüksége az adott terepnek és a közlekedési stílusnak megfelelően. Az sem mindegy, hogy milyen szelep van a kerékpáron azt is megtudhatod, hogyan lehet felfújni a gumikat pumpa nélkül.
A kerékpárgumik felfújásának alapjai
- A gumikat annak a terepnek megfelelően fújd fel, amelyen a leggyakrabban tekersz. Míg aszfalton haladva ajánlott keményebbre felfújni a gumikat, addig terepre válassz alacsonyabb nyomásértéket.
- A minimális és maximális nyomás a gumik és a felni oldalán fel van tüntetve. Soha ne lépd túl a megadott értékeket.
- A gumikat az aktuális súlyodnak megfelelően fújd fel, mivel nagyobb tömeg = nagyobb nyomás az gumikban.
- Csak a nyomásmérővel ellátott pumpa segítségével győződhetsz meg a megfelelő nyomásról. Nem elég a gumikat ujjal megnyomkodni.
- Ne fújd túl a gumikat – a túlfújt és kemény gumiabroncsokkal rendelkező kerékpárt nehéz irányítani, és a defekt valószínűsége is nagyobb.
- A kerekeket rendszeresen fújd fel (néhány hetente egyszer).
- Tartsd fenn a gumik nyomását télen is, amikor nem használod a kerékpárt.
Gumik felfújása a kerékpár fajtája alapján
A gumik felfújásának alapszabálya, hogy úgy fújd fel őket, hogy tapintásra szilárdak legyenek, de enyhén összenyomhatóak. Ezen ajánlás ellenére vannak általánosan elfogadott guminyomás tartományok a kerék típusa alapján:
- Országúti kerékpárok: Az országúti kerékpárok gumijait sima felületeken való használatra tervezték. A magasabb légnyomásnak köszönhetően könnyű és gyors haladás lehetséges velük. A megfelelő nyomástartomány 80-130 PSI között mozog, a versenygumik esetében pedig 160 PSI-ig terjedhet. Segédeszköz a felfújáshoz: Ha a gumit alig tudod benyomni a hüvelykujjaddal, akkor elérted a 100 PSI-t.
- Városi és hibrid kerékpárok: Az országúti és a hegyi kerékpároknál használt guminyomás közötti értéket igényelnek. Ez általában az 50-70 PSI tartományban mozog.
- Hegyi kerékpárok: Az országúti kerékpárokkal ellentétben laza és göröngyös terepre vannak tervezve, amelyen jobban kezelhetőek 30 és 50 PSI közötti guminyomás mellett. A közúti modellekhez képest inkább alulfújtnak kell lenniük.
- Terep- és cyclo-cross kerékpárok: Ezeknek a modelleknek a 70-100 PSI nyomás a megfelelő – míg a 100 PSI-t felső határként használhatod aszfalthoz, addig kátyús és természetes utakra javasoljuk a nyomás csökkentését 80 PSI-ra.
- Gyerek kerékpárok: A gyerek kerékpárokat meglehetősen alacsony légnyomásra kell felfújni, általában 20 és 40 PSI közé. Felfújáskor egyéb tényezőktől vezéreljetek, mint például a lovas súlya, vezetési stílusa, a leggyakoribb terep stb.
- A kerékpáros testsúlya,
- terep,
- talaj (felület),
- gumi típusa és mérete,
- gumi szélessége,
- felni,
- kerékpározási stílus,
- időjárás és külső hőmérséklet,
- vagy belső nélküli gumi.
Kerékpár guminyomás táblázat
Váz típusa | PSI tartomány | Nyomástartomány |
Országúti kerékpárok | 80–130 (tömlő nélküli 175) | 6–9 (tömlő nélküli 12) |
Városi/hibrid kerékpárok | 50–70 | 4 |
Mountain bike (terep) | 30 | 1,4–2 |
Mountain bike (aszfalt) | 50 | 2–3 |
Cross, cyclocross és trekking kerékpárok | 70–100 | 4 |
Gyerek kerékpárok | 20–40 | 2–2,75 |
Kerékpárgumi jelölések
A gumikat a kerékpár típusától és használatától függően különböző méretben gyártják. A gumik felfújásakor mindig tartsd be a gyártó által előírt értékeket. Ezek a számok a gumik és a felnik oldalán vannak feltüntetve, és a minimális és maximális lehetséges guminyomást jelzik PSI és bar egységekben.
Az alapméret a hüvelyk (10-29"), melynek értéke a jelölés elején van feltüntetve. Ezt követi a gumi szélességének numerikus megjelölése. A jelölés végső formája lehet például 20X2,35, míg ezek az értékek a 20"-os kerék külső átmérőjét és a 2,35" szélességét jelentik.
Találkozhatsz az ETRTO (European Tire and Rim Technical Organization) jelöléssel is, ami milliméterben határozza meg az gumiköpenyek méreteit. Minden guminak megvan a saját ETRTO-száma, amely általában mindig azonos formátumú - például az ETRTO 35-590 jelölés azt jelzi, hogy a gumiköpeny szélessége 35 mm, a felni átmérője pedig 590 mm.
Amikor gumit választasz a kerékpárodhoz, találkozhatsz a francia méretezéssel is, amely a kerék külső átmérőjét és szélességét jelzi. Például a 700x35C megjelölés hozzávetőlegesen 700 mm külső átmérőt és 35 mm-es szélességet jelöli, a C betű pedig a belső átmérőt (jelen esetben 622 mm).
Függetlenül attól, hogy a felsorolt jelölések közül melyiket választod, mindig kövesd a meglévő gumiköpeny átmérőjét és szélességét. Míg az átmérő nem változhat, és mindig azonosnak kell lenniük, a szélesség választható. A felni, villa vagy a hátsó váz szélességének megfelelően választhatsz a különböző szélességű gumiabroncsok közül. A felni szélessége mindig valamivel kisebb legyen, mint a gumiabroncs szélessége. Ha túl széles gumit szerelsz a kerékpárodra, előfordulhat, hogy nem fér bele a vázba vagy a villába.
Hogyan kell felfújni a kerékpárgumikat?
Minden út előtt ellenőrizni kell a gumik nyomását. A kerekek felfújásakor vedd figyelembe, hogy milyen terepen fogsz közlekedni, és milyen típusú a kerékpárod (országúti, hegyi, terepjáró, trekking, gravel). Minden kerékpártípus más guminyomást igényel. Minél nehezebb a terep és a felület, annál alacsonyabb legyen a guminyomás - csak így biztosítható a gumiabroncs tökéletes tapadása és a mintázat hatékonysága. A megfelelő guminyomás a kényelmet is biztosítja, mivel a kerekek jól elnyelik a talaj egyenetlenségeit és tökéletesen követik a terepet.
Milyen hatással van a nyomás a kerékpár teljesítményére?
- Alulfújt kerekek (alacsony nyomás): kényelmetlen biciklizés, a kerékpár feletti uralom elvesztése, a belső tömlő jelentősen csökkentett ellenállása a sérülésekkel szemben, a gumi kanyarodás közbeni összecsuklásának veszélye, a felni peremének érintkezése a talajjal.
- Túlfújt kerekek (nagy nyomás): visszapattan a felületről, nagyobb a defektek veszélye, rossz tapadás.
A gumikat néhány hetente érdemes utánfújni, a téli hónapokban viszont előnyösebb lehet az alacsonyabb nyomás, ami jobb tapadást biztosít a havon. Sokan tévesen azt hiszik, hogy a keményebb kerekek gyorsabbá teszik őket, és könnyebben elkerülik a defekteket. Valójában egy ilyen kerékpár kényelmetlen és kezelhetetlenné válhat, mivel a gumik visszapattanhatnak a felületről. A kerekek szükségtelen túlfújása az abroncs vagy akár a felni károsodásához vezethet.
Tartsd karban a kerékpárod! Tippek a kerékpár lopás elleni védelmére
Hogyan kell felfújni egy mountain bike gumijait?
A hegyi kerékpár maximális guminyomása csak aszfalton történő használatra megfelelő. Bár ez 60 PSI körül mozog, a 30 PSI (vagy 1,5-2,5 bar tartomány) ideális a tereptől és a használati körülményektől függően.
A hegyi kerékpár alacsonyabb guminyomása biztosítja:
- a jobb tapadást a terepen,
- könnyebb tekerést emelkedőn,
- a nagyobb biztonságot ereszkedéskor.
Tehát hogyan kell megfelelően felfújni egy mountain bike kerekeit? Az első gumi nyomása lehet alacsonyabb, mint a hátsó keréké, mivel kevésbé nehezedik rá a kerékpáros súlya, és a teleszkópos villa miatt csökken a kemény ütközések veszélye. A hegyi kerékpárod kerekeit tehát nyugodtan fújhatod elöl 25 PSI-re, hátul pedig 35 PSI-re. Súlytól függően kell felfújni a kerekeket - minél nagyobb a súlyod, annál magasabb guminyomásra van szükség.
Soha ne fújd túl a mountain bike gumikat – ezzel elkerülheted a túlzott pattogást a terepen és a szükségtelenül erőszakos tekerést. Az alacsonyabb légnyomás jobb tapadást biztosít egyenetlen terepen, miközben segít az ütközések csillapításában. Terepkerékpározáshoz megfelelő (súlytól, stílustól és egyéb tényezőktől függően) a 30 PSI (1,4-2 bar) nyomás, míg közúton keményebb gumikra van szükség, amelynek nyomása közelebb lehet az 50 PSI-hez (2-3 bar).
A széles gumikkal rendelkező hegyi kerékpárok guminyomása alacsonyabb, mint a keskeny gumikkal felszerelt kerékpároké:
- A szélesebb gumikkal rendelkező mountain bike kerékpároknak a megfelelő guminyomás 18 és 25 PSI (1,2-1,7 bar) között mozog, mivel extrém terepre (downhill) készültek.
- Normál terepen történő kerékpározáshoz 25-30 PSI-ra (1,7-2 bar) kell felfújni.
- A keskenyebb gumikkal felszerelt hegyi modelleknél a nyomásnak 30-50 PSI (2-3,5 bar) között kell lennie a terepviszonyoktól függően.
Kerékpárszelep típusok
Mielőtt felfújnád a kerékpárt, győződj meg arról, hogy milyen típusú szelepe van. A kerékpárszelepek leggyakoribb típusai az autó szelepek és a hagyományos, ún. Dunlop szelepek.
- Autó szelep: Bármely benzinkúton könnyedén felfújható. A könnyű kezelhetőségének és karbantartásának köszönhetően népszerű a kerékpárosok körében.
- Presta szelep: Átmérője mindössze 6 mm, és kisebb furat szükséges hozzá a felnin. Legfőbb előnye a kisebb súly, ami alkalmassá teszi a versenymodellekben való használatra. Felfújás előtt meg kell lazítani, majd újra meg kell húzni. Megtalálható még „szingó”, „francia”, „FV” és „SV” néven is.
- Dunlop szelep: Hátrányának tekinthető a bonyolultabb gumicsere: a szelepet először le kell csavarni, át kell nyomni a felni lyukán, majd visszacsavarni. Előnye a könnyű és gyors kioldás.
A presta szelepet ma már általában drágább kerékpármodelleknél használják, körülbelül 175 000 Ft-tól. Hogyan kell használni a presta szelepet? Felfújásához szükség lesz egy pumpára, amely vagy két külön fejjel rendelkezik, vagy egy kétoldalas, szükség szerint forgatható fejű tömlőre lesz szükséged. Ha nincs ilyen típusú tömlőd, akkor pár forintért vásárolhatsz egy kis átalakítót, aminek köszönhetően a presta szelepet klasszikus autó szeleppé alakíthatod. Így bármelyik benzinkúton könnyedén felfújhatod, ahol más körülmények között nem tudnád. Felfújáskor ügyelj arra, hogy a szelepet a kézi pumpa megfelelő nyílásába helyezd.
Hogyan kell felfújni a presta szeleppel szerelt gumikat?
- Csavard le a műanyag kupakot a szelepről.
- Csavard ki kézzel a szelep kis felső csavaros részét felső helyzetbe, és kissé nyomd meg a kioldáshoz.
- Helyezz egy megfelelő pumpát a szelepre, és fújd fel a kereket a kívánt nyomásra.
- Végül távolítsd el a pumpát, óvatosan csavard be a szelep felső részét és rá a védőkupakot.
Figyelem: A presta szelep használatakor óvatosan járj el és soha ne nyomd szükségtelenül erősen a szelep felső részét, nehogy elgörbüljön.
Gumi felfújása pumpa nélkül
Hacsak nem tudod, hogy hogyan kell felfújni a gumikat pumpa segítsége nélkül, akkor jól jön, ha nem felejtesz el magaddal vinni egy hordozható biciklipumpát. A gumik pumpa nélküli felfújásának legnépszerűbb alternatívái a CO2 patronos pumpák. Előnyük a kis méret és az ehhez kapcsolódó kompatibilitás, hordozhatóság és alacsony súly. A CO2 patronokat csak ideiglenes megoldásként, kizárólag vészhelyzetben szabad használni.
A CO2 patronos pumpák kerékpáron való használatához szükség lesz egy speciális rögzítésre (fejre), melynek egyik oldalán van egy nyílás a szelep számára, a másik oldalon pedig egy menet található a CO2 patron rögzítéséhez. Körülbelül a menet felénél található a tüske, amely a patron átlyukasztására szolgál. Csavard be a patront a menetbe, amíg az át nem szúrja, majd nyomd meg a szelepet, és hagyd, hogy a patronból átkerüljön a CO2 a gumiba, ami néhány másodpercen belül felfújódik.
Figyelmeztetés: A CO2 patron töltete gyorsan kiszivárog a belső gumiból belőle, ezért fontos, hogy mielőbb kicseréld rendes levegőre.
-
- 13 910 Ft – 14 890 Ft
- Biciklipumpa 2 üzletben
-
- 14 410 Ft – 19 200 Ft
- Biciklipumpa 3 üzletben
-
SKS Germany Airkompressor Compact 10.0 -
- 8 000 Ft – 13 390 Ft
- Biciklipumpa 2 üzletben