A következő oldalon alkoholok szerepelnek
Az "Ok" gomb megnyomásával kijelentem, hogy elmúltam 18 éves, és nem teszem lehetővé számára, hogy az itt megjelenített tartalmakhoz jogosulatlan -vagy kiskorú személyek hozzáférjenek.
A következő oldalon erotikus tartalmú termékek szerepelnek.
Az "Ok" gomb megnyomásával kijelentem, hogy elmúltam 18 éves, és nem teszem lehetővé számára, hogy az itt megjelenített tartalmakhoz jogosulatlan -vagy kiskorú személyek hozzáférjenek.
Mikor és hogyan cseréljünk kerékpárláncot? Fontos a megfelelő hossz és feszesség.
A lánc a kerékpárok egyik leginkább igénybevett alkatrésze, ezért időnként ki kell cserélni egy újra. Ha sokáig használunk egy kopott láncot, a fogaskerekek és a lánctányér is tönkremehetnek. Hogyan szereljük szét, feszítsük meg, tegyük fel és végül kössük össze a kerékpárláncot? Ismerd meg, hogyan válasszuk ki a megfelelő hosszúságot, és próbálja ki a lánc mérését tolómérővel vagy speciális mérőeszközzel.


Mikor és milyen gyakran cserélj láncot a kerékpárodon?
Mikor kell kicserélni?
A lánc a kerékpár egyik legfontosabb, és egyben leginkább igénybe vett alkatrésze, hiszen ez viszi át a lábad erejét a bicikli meghajtásába. Tekerés közben folyamatosan használatban van, ezért nem csoda, hogy viszonylag hamar elhasználódik. A megtett kilométerek számának növekedésével a kopás mértéke is súlyosbodik. Az egyes láncszemek (csapok) fokozatosan megnyúlnak, és a görgők is lazulnak. A lánc élettartamát nemcsak a megtett kilométerek száma befolyásolja, hanem a tekerési stílusod és az a terep is, ahol a legtöbbször tekersz.
Kétféleképpen tudod ellenőrizni, hogy megnyúlt-e a lánc, és hogy ideje-e cserélni:
- tolómérővel (más néven sublerrel),
- láncmérővel.
Ha ritkábban szeretnéd cserélni a láncot, törekedj arra, hogy meghosszabbítsd az élettartamát. Megfelelő karbantartással ez sikerülhet is. Ügyelj rá, hogy ne legyen rajta sokáig sár- és porlerakódás, és ha gyorsan tekersz nehéz terepen, akkor igyekezz védeni a víztől is, amennyire csak tudod. Rendszeresen tisztítsd (például lánctisztítóval), és utána cseppents minden egyes szemre minőségi láncolajat.

Milyen gyakran cserélj láncot?
Nem egyszerű megmondani, milyen gyakran kell láncot cserélni, mert sok tényező befolyásolja az élettartamát (a súlyod, a tekerési stílusod, a terep, amit szeretsz, a karbantartás rendszeressége). Országúti kerékpároknál kb. 2-3 ezer kilométer után jön el a csere ideje. Mountain bike-nál ez a táv a nehezebb terep és az agresszívabb tekerési stílus miatt rövidebb, kb. 1000 kilométer. Mivel ezeket az értékeket a különböző tényezők miatt nem lehet pontosan mérni, időnként ellenőrizni kell a lánc állapotát.
Miért kell kicserélni
Mi történik, ha sokáig használsz egy megnyúlt láncot, és miért olyan fontos a csere? A megnyúlt lánc rontja az energiaátvitel hatékonyságát, és hosszú távon a fogaskeréksor és a lánctányérok élettartamát is jelentősen csökkenti – ezek cseréje pedig sokkal költségesebb, mint egy lánccsere. Ha tehát rendszeresen és időben cseréled a láncot, a fogaskerekek sokkal tovább bírják, így összességében spórolhatsz. Ha viszont sokat vársz a cserével, a lánc tönkreteheti a fogaskerekeket is. Ezt onnan fogod észrevenni, hogy a lánc elkezd „pattogni”, ugrani rajtuk. A kopás mérésekor a tolómérőn 132,9 mm feletti értéket mérhetsz, vagy a láncmérő már kb. 1%-os kopást mutat (a mérő fogaskereke teljesen beleakad a láncba).

Hogyan tedd fel a láncot?
Néhány lánc egyik oldalán számjelölés található, ilyenkor a számoknak egymás felé kell nézniük a felrakásnál. Kezdd a lánctányérnál a felrakást, vezesd át a legkisebb fogaskeréken (amire előre váltanod kell), és végül a váltógörgőn. Forgasd meg a hajtókart, hogy néhány láncszem a lánctányér alatt lógjon. A végeket kapcsold össze a rögzítőkapoccsal, hogy összetartsd őket, és kényelmesen össze tudd illeszteni fogóval vagy láncszemkinyomóval. Ne feledd, hogy a lánccsatlakozót könnyedén össze tudod pattintani a hajtókar forgatásával és a hátsó fék meghúzásával, amíg nem hallasz egy hangos kattanást. Az új lánc felrakásához mindig használj új lánccsatlakozót, mert a régi már elkopott.
Az új lánc tisztítása és kenése
A kerékpárosok véleménye megoszlik az új lánc tisztításával és kenésével kapcsolatban. Van, akinek bevált a terepen az eredeti ragacsos zsír, míg mások általában a klasszikus módon megtisztítják az új láncot, majd egy jól bevált olajjal kenik. Ha úgy döntöttél, hogy az eredeti kenőanyagot használod, akkor legalább töröld le a láncot egy ronggyal az első út előtt. Ez a sűrű kenőanyag a ragacsossága miatt különösen alkalmas országúti kerékpárokhoz, és viszonylag sokáig kitart.
Inkább a homokos terepet kedveled? Ebben az esetben távolítsd el az eredeti olajréteget, mielőtt a homokszemek csikorogni kezdenének a fogaskeréksoron és a lánctányéron. A homok a zsírral csiszolópasztát képez, ami károsíthatja ezeket az alkatrészeket.
Pattanj kerékpárra, robogóra vagy deszkára Kötelező tartozékok

Megfelelő láncfeszesség
Hogyan feszítsd meg a láncot? A megfelelő feszesség fontos a kerékpár problémamentes működéséhez, mivel ez biztosítja a nyomaték optimális átvitelét a pedálokról a kerékpár hátsó tengelyére. Idővel a lánc megnyúlik, és a mechanizmus nem működik megfelelően. Tehát hogyan kell megfelelően megfeszíteni? A túl laza lánc leeshet a fogaskerekekről, elszakadhat és balesetet okozhat, míg a túl szoros lánc gyorsan elkopik és csökkenti a kerékpár teljesítményét. Ezenkívül a nem megfelelő feszesség problémákat okozhat a váltóval és a kerékpár egyéb alkatrészeivel is. A feszességét az ujjaddal vagy speciális mérőműszerrel ellenőrizheted.
Tippek a lánc feszességének beállításához:
- Feszítés előtt tedd fel a láncot a legnagyobb fogaskerékre.
- Ha erősen megnyomod az ujjaddal, nem szabad 2 cm-nél jobban mozognia.
- Rendszeresen ellenőrizd a feszességét, és szükség esetén állítsd be.
- Egy lánc általában 114-116 láncszemből áll. Az MTB-k esetében a hossza általában 8-10 szemmel rövidebb, mint az országúti kerékpároké.
- A megfelelő feszesség csökkenti a lánc vibrációját és meghosszabbítja az élettartamát.
- A megnyúlt lánc következménye lehet az egyenetlen futás, a nagyobb zaj és gyorsabb kopás.
- Ha nem vagy biztos a dolgodban, bízd a kerékpárod szakemberre.
Megfelelő lánchossz
A lánc hossza a váltó típusától és a váltófokozatok számától függően változhat. Éppen ezért célszerű megbizonyosodni arról, hogy a lánc a kerékpár modelljének megfelelő hosszúságú. A kerékpárüzletekben is kérhetsz tanácsot a megfelelő hosszúság kiválasztásával kapcsolatban, vagy választhatsz a régi lánc hossza szerint is - csak rövidítsd le az újat ugyanannyi láncszemre. Miután egymás mellé helyezted a két darabot, észreveheted, hogy a régi lánc valamivel hosszabb, mint az új lánc, annak ellenére, hogy valójában ugyanannyi láncszemből állnak. Ez egy normális jelenség, amelyet a régi lánc megnyúlása okoz.
A választásnál vedd figyelembe a fogaskeréksoron lévő fogaskerekek számát – a láncnak sebességben meg kell felelnie a fogaskeréksornak. Tehát egy 10 sebességes fogaskeréksorhoz 10 sebességes láncra lesz szükséged, és így tovább. Jó választás lehet, ha a fogaskeréksor márkájával megegyező márkájú láncot veszel, mert az azonos fog- és szemszerkezetnek köszönhetően csendesebb és gyorsabb váltást biztosít.


Lánc mérése tolómérővel és speciális láncnyúlásmérővel
A lánc kopásának mérésénél a kerékpárosok többsége speciális mérőműszert használ, amelyet alapkivitelben már pár ezer forintért is megvásárolhatunk. Egyszerűen csúsztasd a mérőt a láncra (a váz láncvilla felett), és a pedálra nehezedve feszítsd meg a láncot. Ezután már csak oldalról kell ellenőrizned, hogy mennyire ment bele a mérő a láncba. A mérők skálái eltérőek, de általában 0,75 mm és 1 mm kopási értéket jelölnek. Ha a lánc 0,75 mm-re nyúlt, érdemes lassan beszerezni egy újat, mert a csere hamarosan elkerülhetetlen lesz. Ha a mérő 1 mm-es értéknél is beleakad a láncba, minél hamarabb cseréld ki. Nem ment bele a mérő? Nagyszerű, egy ideig még nem kell a cserével foglalkoznod.
A lánc kopását tolómérővel is mérheted. Ez a mérés nagyon egyszerű, és pontosabb, mint az előző módszer. A láncot alul mérd, a tolómérőt állítsd 132 mm-re, és csúsztasd a pofákat 11 láncszem közé. Ezután enyhén húzd szét a pofákat. Az új láncnál a szemek közötti távolság kb. 132,1 mm. Ha 132,6 mm-t vagy annál nagyobb értéket mérsz, eljött a csere ideje.

Hogyan szedd szét, rövidítsd meg és kösd össze a kerékpárláncot?
A láncot kétféleképpen lehet összekötni: szegeccsel vagy gyorskapoccsal. Míg a gyorskapcsot egyszerűen szétszedheted fogóval, a gyorskapocs nélküli lánc szétszedéséhez láncszemkinyomóra lesz szükséged. Mivel minden láncszem szegecsekkel van összekötve, ez a szerszám akkor is jól jön, ha a láncodon van gyorskapocs – a rövidítéséhez.
Lánc szétszedése és lerövidítése
Patentszemes lánc gyorskioldással:
- Speciális fogó a patentszemhez – csak helyezd a láncra, és kattintsd össze.
- Kombinált fogó - tedd a gyorskapocs ellentétes pontjaira és nyomd össze.
- Erős zsinór (pl. cipőfűző) – fűzd át a gyorskapocs tetején, alul keresztezd és húzd meg erősen.
Szegecses lánc: tedd a kiszedni kívánt szegecset a láncszemkinyomóba, és húzd meg imbuszkulccsal (a tüskével). Így a szegecs kijön, és a lánc szétbontódik.
Lánc lerövidítése: Miután a régi lánc segítségével kimérted az új lánc hosszát, jöhet a szegecselővel történő lerövidítése. Ugyanúgy járj el, mint a lánc bontásakor.
Lánc összekötése
- Patentszemmel – Helyezd a patentszemet a láncra, és a speciális fogóval pattintsd a helyére. Ha nincs ilyen fogód, fordítsd el a láncot úgy, hogy a patentszem rajta legyen, húzd be a hátsó féket és forgasd a hajtókarokat. Hangos kattanást kell hallanod.
- Összekötőcsappal – Az új lánc csomagolásában találsz egy összekötőcsapot egy bevezető tüskével. Kend meg a bevezető részt láncolajjal, és tedd a lánc belső oldaláról a jövőbeli összekötés helyére (úgy, hogy rád nézzen). Fogóval törd le a bevezető tüskét, és a láncszemkinyomóval nyomd be a csap maradékát, hogy egy síkban legyen a külső szemmel.
A csappal való összekötés után mozgasd be az összekötött szemet. A hüvelykujjaidat tedd a csap körüli szomszédos szemekre, és némi erővel hajlítsd meg a láncot magad felé, majd magadtól el.
Tipp: vészhelyzetben a leleményesebb kerékpárosok meglehetősen régimódi módon, szöggel és kővel vagy kalapáccsal birkóznak meg ezzel a feladattal. Elég, ha a csapot a láncszemre helyezed és egy szöggel kinyomod, míg az összeillesztésnél a csapot vissza kell ütögetni. Javasoljuk, hogy a kerékpáros felszerelésedben legyen egy multifunkciós fogó vagy zsebszegecselő, ami akkor is hasznos lehet, ha terepen haladva eltörik a lánc.
További inspirációk a számodra

Hogyan válassz kerékpárméretet a magasságod és a bringázási stílusod alapján?

A legjobb kerékpárok városba és terepre (2024)

A kerékpár kötelező tartozékai: minden megfelel az előírásoknak?

Kerékpárra, rollerre és deszkára fel!

Funkcionális ruházat a legnépszerűbb sportokhoz

A leggyakoribb javítások a kerékpárodon

Hogyan kezdj el futni és maradj movitált: tippek kezdőknek és haladóknak

Minden a síeléshez

Vérpezsdítő vízi sportok

Hogyan kell felfújni a kerékpár kerekeit és mekkora az optimális guminyomás?

Szabadtéri sportok

Tartsd karban a kerékpárod!

Túrázás kezdőknek: irány a természet!

Az első bicikli: hogyan válaszd ki és hogyan tanítsd meg a gyereket kerékpározni?

Divatba jött a Nordic Walking

Élvezd a sífutást

Kerékpározás gyerekekkel

Kis bicikli, nagy felelősség: mekkora kerékpárt vegyél a gyereknek?

Hogyan öltözz kerékpározáshoz és mit vigyél magaddal egy kerékpáros kirándulásra?

Hogyan védd meg a kerékpárod a tolvajoktól? Tippek kerékpárlopás ellen

A tél új dimenziója: a snowboardozás szabadsága

Bevezetés a túrasíelés világába

Fedezd fel a téli túrázás varázsát

Ne állítson meg a hó vagy a jég!
