A következő oldalon alkoholok szerepelnek
Az "Ok" gomb megnyomásával kijelentem, hogy elmúltam 18 éves, és nem teszem lehetővé számára, hogy az itt megjelenített tartalmakhoz jogosulatlan -vagy kiskorú személyek hozzáférjenek.
A következő oldalon erotikus tartalmú termékek szerepelnek.
Az "Ok" gomb megnyomásával kijelentem, hogy elmúltam 18 éves, és nem teszem lehetővé számára, hogy az itt megjelenített tartalmakhoz jogosulatlan -vagy kiskorú személyek hozzáférjenek.
Bemutatjuk a Sony PlayStation VR2 headsetet
Sokan vártuk a PlayStation 5-höz készült PlayStation VR2-nek a megjelenését. Az új virtuális valóság szemüveg hatalmas frissítés, megérdemli-e a figyelmedet vagy érdemesebb mást keresni?
A PS VR2 paraméterei:
- Kijelző: OLED
- Felbontás: 2000 × 2040 px szemenként
- Frissítési frekvencia: 90 Hz, 120 Hz
- FOV: kb. 110°
- Szemkövetés: igen
- Kommunikáció PS5-tel: USB-C
Megjelenés ideje:
- 2023. február 22.
Az új PlayStation VR 2 dizájnja
A PlayStation VR 2 virtuális valóság szemüveg kizárólag a PlayStation 5 konzollal működik. Ezért ezek az eszközök esztétikailag jól harmonizálnak egymással. A dizájnját tekintve a headset a konzolt követi, és matt fekete-fehér műanyag kombinációja díszíti, mintha a Star Wars birodalmi flottából érkezett volna közénk.
A szemüveg kiegyensúlyozott, a mérete pedig természetesen pontosan állítható. A kisebb, és az átlagosnál nagyobb fejjel rendelkezők is játszhatnak vele – vagyis mindenki. Ugyanakkor nemcsak a szemüveg hátsó része (mint például a kerékpáros bukósisak esetében) állítható, hanem az elülső része is, amelybe a kijelzők vannak elrejtve. Ennél nagyobb kényelmet elképzelni is nehéz. A kényelemhez szorosan kapcsolódik a szemüveg szellőzése is, ami lehetővé teszi a zökkenőmentes levegőáramlást, így megakadályozva a kijelzők bepárásodását (és a homlokunk megállíthatatlan izzadását).
A PlayStation VR 2 nem vezeték nélküli, de csak egyetlen hosszú USB-C kábelre van szükség a konzolhoz való csatlakozáshoz, ami elfogadható kompromisszum.
Merülj el a virtuális valóságban
Mielőtt belevágnánk mindannak a felsorolásába, amit a szemüveg kínál nekünk, említsünk meg még egy apróságot a dizájnnal kapcsolatban. Csőszerű gumipárna veszi körül a kijelzőket, aminek egyetlen célja van: teljesen kizárni a környezetet. A cél az abszolút elmerülés a virtuális valóságban.
De nem kell attól tartanod, hogy otthoni játék közben beleütközöl valamibe, és rendetlenséget csinálsz. Először is, használat előtt a headset végigpásztázza a közvetlen környezeted, és ha veszélyesen közel vagy például a drága TV-dhez, riaszt, és (remélhetőleg) megakadályozza az esetleges ütközést. Másodszor: a szemüveg alján található egy dedikált „See-through View“ gomb, amellyel a szemüveg levétele nélkül láthatod a valódi világot.
Egyik pozitívum a másik után
És most térjünk át magára a virtuális valóságra – arra, hogy mire képes a PS VR 2 headset. Az eredeti PlayStation VR 2016-ban került a boltokba, és valljuk be, a VR hosszú utat tett meg ezalatt az idő alatt. Nemcsak a VR játékok és a VR élmények grafikai oldalára gondolunk, hanem az irányításukra és arra is, hogy a virtuális valóságtól való hányinger nem annyira gyakori, hanem inkább kivétel.
PS VR 2 vs. PS VR
Dióhéjban: a PS VR 2-nek valóban volt min javítania. Szerencsére a Sony becsületesen elvégezte a házi feladatot. Az új OLED panelek felbontása például a szerény 960×1080 pixelről szemenként 2000×2040 pixelre nőtt. A kijelzők támogatják a HDR-t, a maximális frissítési gyakoriságuk pedig eléri az akár 120 Hz-et. Mindehhez társul a 110 fok körüli látómező. Ezek mindegyike átlag feletti specifikáció, és egyetlen komoly gyengeséget sem látunk rajtuk.
Mi az a Dynamic Foveated Rendering?
És hogy a PlayStation 5 ne melegedjen túl a szemüveg használata közben, a Sony egy átfogó szemmozgás-érzékelő rendszert is integrált. Mi köze a szemek megfigyelésének az optimalizáláshoz? Ezt „Dynamic Foveated Rendering”-nek hívják, és a gyakorlatban azt jelenti, hogy az éppen játszott játékban a képnek csak azok a részei jelennek meg teljes felbontásban, amelyekre éppen fókuszál a szemed. A kép többi részét pedig gyengébb minőségben jeleníti meg, és ez jelentősen csökkenti a hardver terhelését. Ennek a rendszernek köszönhetjük, hogy a játékok túlnyomó részét 4K felbontásban, 120 Hz-en játszhatjuk. A szemmozgás-érzékelésnek biztosan sok más felhasználási területe is lesz (többszereplős játékban például a játék avatarjainak valós szemmozgására gondolhatunk), de messze ez a dinamikus renderelés lesz a legfontosabb.
Hangok és rezgések
Úgy tűnik, hogy a játékok vizuális oldaláról meggyőzően gondoskodik a PS VR 2. És az audió sem kivétel. A Tempest 3D AudioTech kifejezés mögött kidolgozott térhangzás rejtőzik, amely nemcsak a játékbeli karakter játékvilágban elfoglalt helyzetére reagál, hanem például a felhasználó fejmozgásaira is. A lövöldözős játékokban a lövések alapján könnyen meg tudod majd állapítani, hogy honnan lő rád valaki.
Egyetlen VR élmény sem lenne teljes haptikus visszacsatolás nélkül – rezgések, amelyek reagálnak a játékon belüli eseményekre. A vibrációs motorok általában főleg a kontrollerekben találhatók, de a Sonynak sikerült egyet közvetlenül a headsetben is elrejteni. Így amikor legközelebb egy nyíl repül el a füled mellett a Horizonban, nemcsak a nyíl sípolásáról fogod tudni, hanem a headset rezgéseiről is.
PlayStation VR 2 Sense kontrollerek
A kontrollerek sem maradtak ki a jelentős fejlesztésekből. Emlékszel azokra a vicces kinézetű PlayStation Move kontrollerekre, amelyek a PlayStation VR első generációját kísérték? A vicces színes golyókkal rendelkezőkre? A Sony ezeket cserélte le a PlayStation Sense kontrollerekre – ezek ergonomikus futurisztikus kontrollerek, amelyeket műanyag körök vesznek körül. Az új vezérlők esztétikai összhangban vannak a VR headsettel, és végre nem lesznek nevetség tárgya.
Az új szemüveg elején 4 kis kamera kapott helyet, melyek célja a fej és a kontrollerek mozgásának figyelése. Maguk a kontrollerek beépített giroszkópokkal és gyorsulásmérőkkel is rendelkeznek. Ha összehasonlítjuk a PlayStation Move kontrollerekkel, amelyek elsősorban a tévére erősített külső kamerára támaszkodtak, aminek elengedhetetlen volt a látóterében maradni, vagy megszűnt a mozgásérzékelés, akkor egyértelmű, hogy az új kontrollerek lényegesen megbízhatóbbak.
És lényegesen szórakoztatóbbak is! A PlayStation Sense kontrollerek (akárcsak a PlayStation 5 DualSense kontrollerek) adaptív triggerekkel büszkélkedhetnek, amelyek ellenállási erejükkel, tapintható rezgésválaszukkal és még érintésérzékeléssel is szimulálják a játékot, ami a kontroller megnyomása nélkül érzékeli a gombok érintését. Így nem csak a PlayStation 5 kontrollerek legjobbjaival fogsz találkozni, de a Sony néhány extra bónuszt is hozzáadott.
A legjobban várt játékok PS VR 2-re
A PlayStation VR 2-re készülő játékok listáján egyre több cím szerepel, amelyek közül a az akció FPS Horizon Call of the Mountain külön említést érdemel. Vizuálisan gyönyörűen néz ki és a virtuális valóság lehetőségeit is teljes mértékben próbára teszi, például széleskörű interaktivitásával.
A Sony új szemüvegére készülő további címek közé tartozik például a Resident Evil Village és a Resident Evil 4 japán horrorfilmek VR változata. Nem okoznak csalódást a Star Wars: Tales from the Galaxy's Edge (bővített kiadás), a Jurassic World Aftermath Collection és a The Walking Dead: Saints & Sinners – 2. fejezet: Retribution akciófilmek sem, valamint a többszereplős With Us VR és After the Fall játékok is biztosan megtalálják a rajongóikat.
De persze ez még csak a kezdet. Egyre több játék kerül rá gyors ütemben, és várhatóan sok népszerű klasszikus játék is megkapja a VR 2 frissítést.
Utolsó megjegyzés: a PS VR 2 nem kompatibilis visszafelé (még). Az eredeti PS VR játékok nem működnek vele. De lehetséges, hogy a jövőben valamilyen frissítés ezt orvosolni fogja, majd meglátjuk.
PS VR 2 összefoglaló, elérhetőség és ár
A PlayStation VR 2 hihetetlen előrelépést jelent az elődjéhez képest. A felbontás, a látómező szélessége, a vezérlés, a mozgások érzékelésének megbízhatósága javult - egyszerűen minden. A PS VR 2 valóban próbára teszi a PS5 képességeit, és úgy gondoljuk, hogy ez lesz az egyik legjobb és legnépszerűbb VR headset a piacon.
A PS VR 2 elérhetősége
A PS VR 2 már 2023. február 22-én jelent meg a boltok polcain.
A PS VR 2 ára
A szemüveg kontrollerekkel és sztereó fejhallgatóval 250 000 forint körüli áron elérhető, ami arany középút. A Meta Quest 3 hasonló, 260 000 Ft körüli áron kapható, a HTC Vive Pro 2 pedig jóval drágább.
Külön fejhallgató helyett azonban talán egy olyan verziót keresnénk, amiben mindezek mellett megtalálható a Horizon Call of the Mountain játék is, és amelynek ára 265 000 forintra emelkedik. A Horizon végül is az új szemüvegek legnagyobb húzócíme. Egy játék, amellyel mindenki szeretne játszani. Szóval miért ne kezdhetnél bele azonnal?