A következő oldalon alkoholok szerepelnek
Az "Ok" gomb megnyomásával kijelentem, hogy elmúltam 18 éves, és nem teszem lehetővé számára, hogy az itt megjelenített tartalmakhoz jogosulatlan -vagy kiskorú személyek hozzáférjenek.
A következő oldalon erotikus tartalmú termékek szerepelnek.
Az "Ok" gomb megnyomásával kijelentem, hogy elmúltam 18 éves, és nem teszem lehetővé számára, hogy az itt megjelenített tartalmakhoz jogosulatlan -vagy kiskorú személyek hozzáférjenek.
Apple Vision Pro: Végre áttörés a virtuális valóság területén?
Csak idő kérdése volt, hogy az Apple egyszer belevesse magát a virtuális és kiterjesztett valóságba (VR és AR). Az idei WWDC fejlesztői konferencián pedig végre megtudhattuk, hogy mit álmodtak meg a cupertinói mérnökök és tervezők. Ennek az eredménye lett az Apple Vision Pro nevű virtuális valóság szemüveg, amelyekben két világ – a valós világ és a virtuális világ – elegánsan összefonódik. Vajon az új szemüveg is olyan forradalmi lesz, mint egykor az iPhone, és teljesen átalakítja a szabadidőnket és a munkavégzést?
Mi az Apple Vision Pro?
Az Apple Vision Pro alapvetően egy virtuális valóság (VR) és kiterjesztett valóság (AR) szemüveg – röviden, vegyes valóság. De az Apple elsősorban számítógépként mutatja be - a szemüveget nem kell semmihez csatlakoztatni - és a „térbeli számítástechnika” korszakának (számítógéppel végzett munka a térben) legelső képviselőjeként. Hogy ez marketing zsargonról, vagy éppen ellenkezőleg, a jövő pontos előrejelzése - ennek eldöntését rád bízzuk.
A klasszikus VR szemüvegektől ellentétben az Apple Vision Pro nem zár el teljesen a valós világtól. Illetve rajtad múlik, mennyire hagyod magad elnyelni az általuk létrehozott virtuális valóságban. Az „intenzitás” beállítása szó szerint a kezedben lesz - a szemüvegen lévő forgó koronával irányíthatod majd.
Az Apple sokáig csendben, messziről figyelte a VR és AR technológiák fejlődését, türelmesen várva az alkalomra. Gyakran így tett a múltban is, például a mobiltelefonokkal az iPhone megjelenése előtt. Most felvetődik a kérdés, hogy a mobiltelefonokhoz hasonlóan képes lesz-e teljesen uralni a vegyes valóság mezőjét, és végre bevinni a mainstreambe.
Néhány év múlva mindannyian a virtuális valóságban töltjük majd a napjainkat, és elbúcsúzunk a monitorunktól és a televíziónktól? Erre még nem tudunk válaszolni, de a vegyes valóság jövője végre elég optimistának tűnik.
Az Apple Vision Pro becsült ára és elérhetősége
Becsült ár
De a fényes jövő felé vezető úton az első akadály az Apple Vision Pro ára.
- 3499 dollárról indul, ami hozzávetőlegesen 1 300 000 Ft-ot jelent, vám és helyi adók nélkül.
És ez tényleg nem kevés. Egy kis kontextus: jelenleg a legnépszerűbb virtuális valóság szemüveget, a Meta Quest 2-t körülbelül 160 000 Ft-ért árulják. Utóda, a Meta Quest 3 pedig 270 000 Ft körüli áron kapható. Még a prémium Meta Quest Pro szemüveg ára is „mindössze” 540 000 Ft körül van. Az Apple Vision Pro egyszerűen nem lesz mindenki számára elérhető, és főleg azok a korai felhasználók élvezhetik majd, akik mélyen a zsebükbe tudnak nyúlni.
A legjobb virtuális valóság szemüvegek
Várható megjelenés
- 2024 során kellene megjelennie a boltokban. Az Apple még nem osztotta meg velünk a pontos dátumot.
A probléma az, hogy kezdetben csak az Egyesült Államokban jelenik meg, Európában vagy a világ más részein nem. Arról pedig végképp nem szeretnénk találgatásokba bocsátkozni, hogy eljut-e hozzánk valaha az Apple Vision első generációja. Nem lennénk meglepve, ha hivatalosan csak a következő generációkkal ismerkedhetnénk meg.
Miért Pro?
A bemutatott szemüveg neve egy dolgot árul el: az Apple kétségtelenül egy szabványos, „Pro” becenév nélküli változatot is készít. Különben nem sok értelme lenne a használatának. És ez a következő verzió remélhetőleg megfizethetőbb lesz.
Ismerős, mégis érdekes dizájn
Ismerős dizájnelemek
Ami a dizájnt illeti, első pillantásra az Apple Vision Pro nem kísérletezik semmilyen újítással. Az Apple szemüveg úgy néz ki, mint bármely más VR szemüveg, és a következőkből áll:
- nagy elülső üvegpanel alumínium szélekkel, amelynek a másik oldalán két kijelző van elrejtve - egy-egy mindkét szem számára,
- ehhez a „héjhoz” mágnesesen kapcsolódik az úgynevezett „Light Seal”, egy kényelmes tömítés, amelynek az alakja alkalmazkodik az arc formájához, és amelynek a feladata a szem környezetének elsötétítése,
- a fejhez pedig egy rugalmas, széles, szövött pánt rögzít mindent.
Az egész kialakítás moduláris. Könnyedén elválaszthatod az egyes részeket egymástól, és ráerősítheted azokat, amelyek jobban illeszkednek a fej és az arc méretéhez és alakjához. És attól sem kell tartanod, hogy a szemüveg ne illeszkedne. És nemcsak méretileg, hanem képileg is igazodik - így, ha dioptriás szemüveg van rajtad, ne ess kétségbe, kaphatók lesznek a Zeiss mágneses lencséi, amelyeket könnyedén rögzíthetsz a kijelzőkre.
A rászorító tekerőgombon kívül hangszórók is találhatók a pánton. Tehát nincs szükség külön fejhallgatóra, így még zenehallgatás vagy filmnézés közben is tudni fogod, mi történik körülötted. Ezen túlmenően, a hangszóróknak a helyiség akusztikájához kell igazodniuk, és ehhez mérten kell beállítaniuk a hangminőséget és a hangerőt.
„Eyesight“
A dizájnnal kapcsolatban eddig nem tértünk ki a részletekre, de ne aggódj, most jön.
Kezdjük az elülső üveglappal. Más VR szemüvegekkel ellentétben egyetlen nagy kijelzőt rejt. Mire jó egy kijelző, amin nem látsz át? Nem neked van, viszont tudatni fogja a körülötted lévőkkel, hogy éppen mire koncentrálsz. Például, ha kiterjesztett valóság módban dolgozol, és valaki beszélni szeretne veled, akkor a szemed megjelenik a kijelzőn – mintha átlátszó lenne a szemüveg (vagy mintha síszemüveget viselnél). Ezzel szemben, ha éppen elmerülsz a virtuális valóságban, a kijelzőn csak egyfajta színes köd fog megjelenni a szemeid helyett.
De nem mintha valaki titokban figyelne, és te nem tudtál róla. Te is látni fogsz mindenkit, aki elmegy melletted, miközben rajtad van a szemüveg.
Külső akkumulátor
Egy pillanatra időzzünk el az akkumulátornál is. Közvetlenül a szemüvegben nem fogod megtalálni. Egy fonott kábellel csatlakozik hozzá. Ezt a megoldást természetesen a szemüveg súlyának ésszerű keretek között tartása indokolta – itt a kényelem győzött az elegancia felett. Ha egyszerre több órán keresztül kell viselned a szemüveget a fejeden és az orrodon, minden gramm számít.
Az akkumulátor egy kis alumínium dobozban található, amely könnyen elfér a nadrágzsebedben. Üzemideje egy töltéssel akár 2 óra. De természetesen a szemüveget akár elektromos aljzathoz is csatlakoztathatod, és az időkorlátot kábelhossz korlátozással helyettesítheted.
Kontrollerek? Minek?
A legérdekesebb dolog az egész kialakításban a fizikai vezérlők teljes hiánya. Nem csak a szemüveg csomagjából való hiányukat értjük ezalatt. Nem leszel kénytelen külön megvásárolni őket valami őrült áron. Az Apple egyszerűen nem ad semmilyen kontrollert a szemüveg irányításához, mert nincs szükség másra, csak a szemedre, a kézmozdulatokra és a hangutasításokra.
Nagyon kíváncsiak vagyunk, hogyan fog ez a gyakorlatban működni. Az Apple mindenesetre magabiztosan állítja, hogy nem lesz szükség grandiózus gesztusokra az irányításhoz. A kezeid az öledben tarthatod, és az egyik kamera vagy az egyik érzékelő valahogy rögzíti őket.
Mi mindent tud a szemüveg?
Az Apple Vision Prót „szemüvegnek” nevezni nem teljesen pontos. Főleg, ha megértjük, mire képes, és hány készüléket képes felváltani az otthonunkban vagy irodánkban. Egyszerre számítógép, TV, házimozi, játékkonzol, webkamera, 3D kamera és még ki tudja, mi minden. Hihetetlen potenciállal rendelkezik. Egy napon akár le is cserélheti majd a mobiltelefonunkat - ettől azonban még messze járunk.
Belső kijelzők
Minden két apró, éles micro-OLED kijelző körül forog a szemüveg belsejében, amelyek körülbelül egy postai bélyeg méretűek. A kijelzők összesen akár 23 millió pixellel rendelkeznek! Az Apple minden hagyományos pixelében összesen 64 kisebb pixel fér el! Képzeld el, hogy mindegyik szemed előtt egy luxus 4K tévé áll – valami ilyesmi élményt nyújt az Apple Vision Pro. Kicsi az esélye annak, hogy meg tudod majd egymástól különböztetni az egyes pixeleket, nem beszélve arról, hogy még hézagokat is látnál közöttük (ami egyébként meglehetősen gyakori, ha közelről nézed az átlagos kijelzőket).
Határok nélkül
De mit jelent ez a gyakorlatban? Hogy a virtuális világodban olyan képernyőt tudsz „varázsolni”, ami nagyobb lesz, mint a mozikban, és bármilyen filmet lejátszhatsz rajta, akár 3D-ben is.
Vagy akár otthon megépítheted a virtuális irodád, és annyi képernyőt és alkalmazást rendezhetsz el benne, amennyit csak szeretnél. Mondjuk a bal oldalon egy YouTube videó fog futni, közvetlenül előtte Excel-táblázatok lesznek, jobbra pedig kinyithatsz egy böngészőt, amelyből információkat szerezhetsz. Az ablakok olyan nagyok lesznek, amennyire csak szeretnéd, és a háromdimenziós térben bárhol elhelyezheted őket. És nem korlátoz a nappali mérete. Csak fordítsd el a koronát a szemüvegen, lépj át a kiterjesztett valóságból a virtuálisba, és semmilyen korlátozás nincs többé.
Kamerák és érzékelők
A virtuális és kiterjesztett valóságban azonban nem csak a kijelzők játszanak szerepet. A különféle kameráknak és szenzoroknak legalább ilyen fontos szerepe van, és a Vision Pro rendelkezik is mindezekkel. A külsők érzékelik a környezetet és a kézmozdulatokat, a belsők pedig követik a szemmozgást, és kivetítik a külső kijelzőre.
Az eddig hallottak szerint ezek az érzékelők hihetetlenül megbízhatóan működnek – szinte úgy, mintha olvasnának a gondolatainkban. Erre szükség is van, mert ha nem így működnének, akkor nem lenne módod a szemüveg irányítására. A látásod valójában egyfajta egérkurzor. Az ikonok megjelölésére szolgál, amire éppen ránézel. Ha pedig rá szeretnél kattintani valamire, csak érintsd össze a mutatóujjad a hüvelykujjaddal. Biztosak vagyunk benne, hogy közhelyesen fog hangzani, de lehet, hogy azt látjuk, amit a Minority Reportban 20 évvel ezelőtt?
A beépített kameráknak van egy meglepő funkciójuk is. Képesek 3D-s fényképek és 3D-s videók készítésére, amelyeket aztán a jövőben nosztalgikusan lejátszhatsz a szemüvegen, és úgy érezheted, mintha újra átélnéd őket. Ezt a funkciót videokonferenciák közben is használhatod. A szemüveg először lefényképezi az alakod, majd elkészíti belőle a valósághű 3D-s avatarod. És „ő” lesz az, aki "képvisel" majd téged a videohívások és videókonferenciák során, miközben te a VR szemüveget viseled.
Teljesítmény terén sem utolsó
A szemüveget a már bevált Apple M2 chip hajtja. Ez ugyanaz a hardver, amelyre számos jelenlegi Mac, MacBook és iPad támaszkodik. A chip csendes és jól optimalizált. Erős használat alatt sem melegszik túl (ennek ellenére a szemüveg beépített lyukakkal és hűtőrendszerrel rendelkezik), ezért egyszerűen ideális partner egy ilyen kompakt szemüveghez. És teljesítmény terén sem hiányzik semmi. Éppen ezért az operációs rendszer és az összes alkalmazás funkcionalitásáról ez gondoskodik.
De nem az Apple M2 az egyetlen chip a fedélzeten. Ezt követi a vadonatúj Apple R1 chip. Ez a teljesítményével biztosítja az összes említett érzékelő és kamera működését. Minden rövid késés megtörheti a virtuális valóságban való elmerülés annyira vágyott érzését. Mindennek a lehető leggyorsabban és zökkenőmentesen kell történnie, és az Apple R1-nak semmi sem állhat az útjába.
visionOS: Új operációs rendszer
Ma már tudjuk, hogy az Apple Vision Pro inkább egy számítógép, mint egy szemüveg. És mint minden más számítógép, ez is valamilyen operációs rendszeren fut – nevezetesen az új visionOS-en. Esztétikája nagyon ismerős lesz az Apple-termékek felhasználói számára – de a visionOS minden bizonnyal nem csupán a látványt hozza magával a macOS, iOS és iPadOS rendszerekből. Arra számítunk, hogy ez is olyan minimalista és könnyen használható lesz, mint többé-kevésbé bármelyik Apple szoftver.
De a visionOS nemcsak azt örökölte meg, amire az elődei képesek, hanem valami sajátosat is tartalmaz. Először is, ez az első igazán „térbeli” 3D operációs rendszer, amiben nem köti meg a kezed egy kétdimenziós felület. A megjelenése például tükrözheti a jelenlegi környezeted. Az ikonok és ablakok árnyékot vetnek a valódi nappaliban lévő bútorokra, és még a körülötted lévő fényeket és színeket is utánozza.
Annak ellenére, hogy ez az első verzió, a visionOS jól néz ki. A kérdés továbbra is az, hogyan fog mindez működni, és mindenekelőtt az, hogy mi fog működni a rendszeren.
Támogatott alkalmazások
Talán kíváncsi vagy, hogy az Apple miért jelentette be most a szemüveget, amikor még legalább fél év van a megjelenéséig? Az Apple egy egyszerű okból tette ezt – hogy lehetőséget adjon a fejlesztőknek, hogy megismerkedjenek az eszközzel, és potenciálisan nagyszámú alkalmazást fejleszthessenek és szabhassanak testre rá.
Az Apple azt ígéri, hogy a szemüveg több ezer meglévő alkalmazást támogat majd. Érintőképernyő vagy billentyűzet és egér helyett továbbra is a szemeddel, a gesztusaiddal és a hangoddal irányíthatod majd. Bár nem nagyon kell! Az Apple Vision Pro szemüveg támogatja a Magic Keyboardot és a Magic Trackpadet, sőt a PlayStation 5 és Xbox kontrollereket is.
Ráadásul Bluetooth-on keresztül csatlakoztathatod Mac-hez: csak ránézel a Mac-re, és az automatikusan elkezdi valós időben tükrözni a képernyőjét a kiterjesztett valóságban.
Az Optic ID gondoskodik a szemüveg biztonságáról és a személyes adataid védelméről. A szemüveg emlékezik az írisz alakjára, és minden használat előtt ellenőrzi, hogy valóban te vagy-e az (és nem a kíváncsi testvéred).
A VR jövője
Vajon az Apple Vision Pro olyan nagy siker lesz az Apple-nek és Tim Cooknak, mint a Mac és az iPhone Steve Jobsnak? Villámgyorsan elterjed minden háztartásban néhány éven belül, és felváltja a mobiltelefonokat a zsebünkben? Úgy gondoljuk, ez nem annyira magán az Apple-n, mint inkább a fejlesztőkön fog múlni, és azon, hogy mit sikerül elkészíteniük erre a szemüvegre és milyen jövőt szánnak neki.